Sverigemötet 6-7/5 2011
i Karlstad med 1800 moderater!

Årets kommunala rikskonferens hölls i Karlstad och Håbomoderaterna hade chartrat en buss för att ta sig dit. Vi var 18 moderater från Håbo som åkte upp kvällen innan, den 5:e maj.
På vägen till Karlstad fick vi uppgifter av gruppledarna som vi redovisade strax innan Örebro och matpausen.
Det var engagerade och bra politiska debatter i bussen som vi gärna vill ha fler av! Bra initiativ av gruppledarna.

Det var cirka 1800 moderater som samlats i Karlstad. Vi välkomnades av Kommunala samrådsgruppens ordförande Charlotte Nordström och därefter kom partisekreterare Sofia Arkelsten och talade.

Seminariepass 1 började sedan.
Undertecknad var på ett seminarium med biståndsminister Gunilla Carlsson och USA's ambassadör Matthew Barzun. Frihet,bistånd och nya teknologier hette seminariet. Information och kommunikation hjälper de fattiga länderna att utvecklas. Man betonade också Internets roll i demokratiseringen av bland annat de nordafrikanska länderna.

Efter lunch höll finansminister Anders Borg ett bejublat tal i kongressalen.
Talet finns här: Anders Borg

Därefter var det ett gemensamt pass där Anna Kinberg Batra intervjuade fyra idrottsmän och idrottskvinnor. Vad kan vi inom politiken lära av idrotten?
Annie Seel, Ann-Louise Skoglund, Anders Olsson och Håkan Loob berättade om sina erfarenheter.

Seminariepass 2 gick undertecknad på seminariet om Webbkomunikation. Moderaternas kommunikationschef Hedvig Anderson diskuterade med projektledaren Martin Karlsson, Socialborgarrådet Anna König Jerlmyr och riksdagsman Henrik von Sydow hur man som förtroendevald kan jobba med sociala medier för att nå väljare.

Seminariepass 3 deltog undertecknad i ett seminarie som hölls av moderaternas biträdande partisekreterare Gunilla Sjöberg och utvecklingschef Jörgen Engvall. "Med sikte på 2014 - för lokalt utvecklingsarbete" där vi fick inspiration och idéer för att utveckla oss inför 2014. Ledarskap,budskap och identitet var något vi gick igenom.
Kvällen ägnades åt mingel, buffé och dans.

Lördagen inleddes med seminariepass 4 där undertecknad gick på "Svensk utrikespolitik efter Lissabonfördraget". Föreläsare var utrikesminister Carl Bildt.

Därefter samlades vi alla i kongressalen igen för att lyssna på vår partiordförande och statsminister Fredrik Reinfeldt. Talet på en timme handlade mycket om att ALLA jobb behövs. Inte som (s) gör peka finger åt "fel" jobb. Ett mycket bra tal!
Talet finns här: Fredrik Reinfeldt

Sist men inte minst intervjuade Sofia Arkelsten representanter från kommuner som lyckats speciellt bra i valet 2010. Vad hade dom gjort och vilka tips kunde dom ge oss andra?

Alla fick en lunchpåse med sig när det var slut och den kom väl till pass på bussresan hem sedan. Alla i Håbomoderaternas buss var nöjda och glada på vägen hem.
Vi stannade till i Örebro och hjälpte moderaterna där att knacka dörr i Vivalla eftersom det ska vara omval i en valkrets där den 15:e maj. Ganska mäktigt med många moderater som gav sig ut i bostadsområdet. De två socialdemokrater som var i närheten dröp av ganska snart sen alla vi moderater samlats!

En del av de moderata deltagarna från Håbo som bänkat sig i kongressalen för starten av Sverigemötet.

Biståndsminister Gunilla Carlsson på seminariet om Frihet,bistånd och ny teknologi.

Finansminister Anders Borg höll ett engagerat och bejublat tal!

De fyra idrottarna intervjuas av Anna Kinberg Batra. Här Håkan Loob.

Statsministern träffade Håbomoderaternas Bo Johnson för en pratstund och bild!

Statsministern håller sitt linjetal. ALLA jobb behövs!

På vägen hem hjälpte vi moderaterna i Örebro att knacka dörr i Vivalla inför omvalet.

Text och foto: Nils-Åke Mårheden